En systerkaka hemifrån

Temat på Söta saker denna månaden är ”hemifrån”. Visst är det något särskillt med hembakat. När jag bodde hemma hade vi ofta hembakat och min mormor och farmor bakade ofta, farmor bakar fortfarande, det gör mina mostrar också, och min lillasyster och mamma.. ja ganska många helt enkelt. Men vad skulle jag välja på temat hemifrån? Jo då poppade ett minne upp ifår kanske 15 år tillbaka. Det var jag och min kusin Monica som var ensamma hemma hos henne och då skulle vi baka något. Vi kom på vi skulle göra butterkaka, men det slutade med en ganska så degig sak som knappt gick att äta. Jag tror vi försökte ge det till hundarna, men jag antar de inte ville ha.Jag undrar fortfarande hur det egentligen såg ut i köket efter att vi hade stökat runt med mjöl och bunkar :)

..Sen började jag tänka vidare och kom ihåg att min mamma berättade om när de gick på Flickskolan i Varberg gick de till Holma Bageri och köpte systerkaka till lunch, för de kallade det för systerkaka.. En annan gång när jag var ganska så liten fick jag följa med min mamma till jobbet. Hon jobbade då på någon sorts dagverksamhet för handikappade barn där de hade det största leksaksförrådet ever, dessutom fick jag några gånger låna hem leksaker (när man är i femårsåldern är det ganska så roligt). I allafall, den gången jag kommer ihåg jag följde med dit fick vi systerkaka till fika… varför inte tänkte jag och så blev det bullbak i eftermiddag. Denna gången, tack vara lite mer erfaranhet, blev det ingen degklump utan faktiskt en otroligt god systerkaka. Så där god du vet så att man ”måste”säga mmmmm.. när man äter..mmm…dessutom superbra att bjuda på.

Här kommer receptet:

Bullar

  • 2,5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 50 g smör/margarin
  • 1 tsk kardemumma
  • 25 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • ca. 7 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i sockret, rör och tillsätt sedan mjölk och kardemumma. Blandningen ska vara max 37 grader varm, låt svalna om det är för varmt, smula sedan i jästen och vispa (med en vanlig visp) tills den löst sig, tillsätt sedan ägget. Det kan behövas mer/mindre mjöl, men tillsätt mjölet successivt och knåda tills degen är smidig.

Låt jäsa ca 45 min. och gör vaniljkrämen och fyllningen medans.

Vaniljkräm

  • 1 msk socker
  • 1 msk potatismjöl
  • 2 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1,5 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienserna förutom vaniljsockret i en kastrull, vispa i ägget sist så blir det mindre klumpigt. Rör med en visp till allt är blandat. Börja medden mindre mjölkmängdenoch häll i mer om det blir för tjockt. Värm på svag/medelvärme på spisen tills det tjocknar. Rör i botten ofta så att det inte bränner. Låt kallna i kastrullen och rör sedan i vaniljsockret. m man tar i vaniljsockret när krämen fortfarande är varm smakar det lite beskt.

Dela sedan degen i 2 delar, kavla ut till rektanglar och bred på fyllningen (blanda ihop 50 g rumsvarmt smör, 1/2 dl socker, 2 tsk kanel, 1 tsk vaniljsocker). Rulla ihop och skär i lagom stora “bullar” som du sätter ganska glest i en smord större form med löstagbar kant, eller två mindre.

Sätt på ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa igen i 30 min (ev. lite längre (45min) om du har det kallt inomhus). Pensla med ägg och spritsa sedan i vaniljkrämen i mitten av bullarna (gör en strut av papper, sebild här nedanför) sätt in i ugnen i ca. 20 min och låt kallna i formarna. Dekorera sedan med glasyr (blanda florsocker med mjölk och ev. karamellfärg). Voila!

PS. vill du göra mer bullar så dubbla bara receptet. Vill d göra något annorlunda så lägg t.ex. blåbär på degen innan du rullar ihop den, eller blanda i lite hallonsylt i glasyren – bara fantasin sätter gränser :)

Fler bilder:

9 thoughts on “En systerkaka hemifrån

  1. Emma augusti 3, 2012 / 10:05 f m

    Ser jättegod ut!!

Kommentera

