Surdegsbröd

Surdegsbröd på 4 timmar istället för flera dagar låter bra! Men funkar det? Jag köpte färdigsurdeg på burk från Kronjäst och det fungerade super. Brödet belv väldigt mjukt och fluffigt och var jättebra att rosta.

Jag använde receptet som stog på burken (som finns här nedanför och som är hämtat här), men bytte ut 2,5 dl grahamsmjöl mot 2,5 dl av vetemjölet (jag hade inte vetemjöl special så tog vanligt vetemjöl istället).

Recept:

  • 1 burk (150 g) Bagarens Vetesurdeg
  • ½ pkt (25 g) Färsk KronJäst för matbröd
  • 5 dl (500 g) Vatten, kallt
  • 13,5 dl (800 g) Vetemjöl special
  • 3 tsk (20 g) Salt
  • 1 msk (20 g) Oliv- eller rapsolja
  1. Skaka burken (vrid av locket) och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom saltet.
  2. Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös, men inte kladdig. Forma degen jämn och fin. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2 timmar.
  3. Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt med degen. Dela i 2–3 bitar (bröd) eller 4 bitar (baguetter) och rulla varsamt ut i önskvärd längd. Sikta därefter lite mjöl över bröden.
  4. Lägg bröden på plåt och täck med plast. Låt jäsa ca 1 timme.
  5. Sätt ugnen på 260°C i lagom tid innan gräddningen och sätt samtidigt in en form med ½ liter vatten i ugnen.
  6. Gör 2–3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220°C. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 25 min. Låt svalna på galler.

Fler bilder:

Kommentera

