Kryddiga zucchinimuffins

Att socker inte är särskillt nyttigt, är väl ganska känt så jag tänkte att det kunde vara roligt att göra något lite nyttigare. Receptet är hämtat från Green Kitchen Stories, men jag ändrade ganska mycket :) Muffinsen blir inte särskillt söta, men det funkar super att äta dem med cream cheese och flytande honung, då blir de lite sötare.

Recept:

  • 2 ägg
  • 1 liten banan
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2,5 msk farinsocker
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 1,5 tsk kanel
  • 1,5 tsk kardemumma
  • 0,5 tsk nejlikor (malda)
  • 1,5 bakpulver
  • 2,5 dl riven zucchini (riven på den grova sidan)
  • 0,5 dl matolja (inte olivolja)
  • Hackade hasselnötter

Blanda alla de torra ingredienserna i en skål och de övriga i en annan, och blanda tills allt är fördelat. Rör ihop alla ingredienserna (om smeten blir allt för torr, tillsätt lite mjölk). Fördela smeten  i formar i en muffinsplåt. Jag klippte ut 12 x 12 cm stora bitar av bakplåtspapper som jag sedan la i fördjupningarna i muffinsplåten. Strö över hackade hasselnötter och sätt in i ugnen i ca 10 min. Klart! Supergoda till grönt te.

Lite fler bilder:

Kommentera

