En smet två rulltårtor

Jag som trodde att jag inte gillade rulltårta, men där hade jag fel.

För ett tag sedan kom jag på idén att göra två sorters rulltårta på en smet. Det blev bananrulltårta med choklad och hasselnötsfyllning, och en klassiker med hallonsylt. Cream cheesefyllningen är riktigt god, vi tillsatte kaffesirap, som fungerar utmärkt att ha till bakning.

Jag gjorde som två ”lådor”av bakplåtspapper (1 bakplåtspapper) som jag sedan hällde smeten i. På det här sättet kan man ha två i ugnen samtidigt och dessutom får de snygga kanter :)

Här kommer receptet:

  • 3 ägg
  • 150 ml socker
  • 150 ml vetemjöl
  • 50 ml potatismjöl eller maizena
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 msk mjölk
  • (1 mogen banan, mosad)

..

Det tar inte lång tid att göra smeten så sätt ugnen på 250 grader. gör ”lådorna” i papper”, gör en om du bara vill göra en sorts rulltårta.

Vispa socker och ägg pösigt meden elvisp, blanda potatismjöl, bakpulver och mjöl i en skål. Rör sedan försiktigt i mjölblandningen och mjölken i äggsmeten.

Häll hälften av smeten i en annan skål och tillsätt den mosade bananen (jag trodde det skulle behövas extramjöl till denna smeten, men det behövdes det inte).

Häll smeten i papperslådorna, och sätt in i mitten av ugnen i ca 5 min, eller till en sticka kommer ut torr. När du tagit ut demur ugnen sockra på ovansidan och lägg dem upp- och ner på ett bakplåtspapper. Dra sedan försiktigt av pappret och vänta tills kakakn är kall.

Fyllning:

  • 1 msk mjukt smör
  • 2 msk cream cheese/phildadelphia
  • 2 msk kakao
  • 4 mak florsocker (addera mer om du tycker fyllningen är för tunn)
  • ev. 1 msk kaffesirap med hasselnötssmak

Blanda alla ingredienserna med en elvisp och bredsedan på kakan. Bred sylt på den andra. När du rullar ihop, rulla med själva bakplåtspappret, då spricker kakan inte så lätt. Förvara dem kallt.

Kommentera

